Hielspoor

Hielspoor hoort duidelijk in het rijtje thuis van veel voorkomende blessures onder hardlopers, zoals een shin splint. Het is een vervelende en hardnekkige blessure, die gelukkig vaak goed te genezen is.

Wat is hielspoor?

Hielspoor is een ontsteking aan de peesplaat in je voet. Deze peesplaat loopt vanaf je hiel naar de bal van je voet. Deze peesplaat wordt aangespannen bij elke stap die je zet tijdens het hardlopen. Het zorgt ervoor dat je je voeten zo stil en recht mogelijk beweegt. Wanneer je voeten scheef staan zorgt de peesplaat ervoor dat de voet toch zo recht mogelijk staat, door meer kracht te geven vanuit de peesplaat.

hielspoor

Bij een 50km die in 5 uur wordt afgelegd met een pasfrequentie van 90 stappen per minuut (per voet) betekent het dat je per voet 27000 stappen zet. Dus 27000 keer wordt de peesplaat aangespannen in die 5 uur, per voet! Op zich niet zo’n probleem natuurlijk, dat is tenslotte de functie van de peesplaat. Maar wanneer er door overbelasting een ontsteking optreedt heb je hielspoor.

Oorzaken

De grootste oorzaak voor hielspoor is overbelasting. Het lichaam past zich aan door trainingen en de rust tussen de trainingen. Dat geldt voor het gehele lichaam en dus voor de peesplaat. Wanneer de peesplaat te veel wordt belast en er te weinig tijd is voor herstel zal de peesplaat geïrriteerd raken. Kleine scheurtjes in de peesplaat die geen krijgen om te herstellen. Hierop volgt een ontsteking aan de peesplaat en je hebt hielspoor.

Overgewicht en verkeerde schoenen zijn ook mogelijke oorzaken voor hielspoor.

Klachten

Hielspoor kenmerkt zich door een scherpe pijn onder de voet. De pijn kan je tijdens het lopen voelen, na het lopen, of na een tijd stil te hebben gezeten. Ook mogelijk is dat de pijn voelbaar is wanneer je gaat hardlopen en dit dan wegtrekt. Dat laatste is het gevaarlijkste, omdat veel lopers dan denken dat de blessure wegtrekt. Niets blijkt echter minder waar.

Behandelen hielspoor

Hielspoor is een hardnekkige blessure die vaak maanden aanhoudt. Als je er snel bij bent, dan is de schade nog beperkt en zal je herstel ook sneller gaan. Loop je eigenwijs te lang door dan kan je zo maar een klein jaar verder gaan. Krijg je symptomen die duiden op hielspoor stop dan direct met hardlopen.

Ook bij hielspoor is rust heel belangrijk. Hoe vervelend ook, even geen hardlopen. Door rust geef je de peesplaat tijd voor herstel. Je kan een tennisbal met je voet rollen om zo de peesplaat te ontspannen. Een Strassburg sok wordt ook veel gebruikt om het herstel te bevorderen. Hiermee rek je de peesplaat voorzichtig op. Deze kan je ’s nachts dragen, of wanneer je lekker op de bank zit tijdens een avonds film kijken.

Strassburg sok
Klik op de afbeelding voor de productpagina.

Voel je geen vermindering van de pijn na een aantal weken dan moet je zeker even een fysiotherapeut inschakelen. Die kan je wellicht aanvullende oefeningen meegeven en een mogelijke oorzaak achterhalen. Ga je direct daarheen is dat natuurlijk ook helemaal goed! Maar eigenwijs als lopers kunnen zijn wachten we vaak te lang, vandaar dat we aanraden om sowieso deskundige hulp in te schakelen als er na enkele weken nog geen verbetering voelbaar is.

Neem hoe dan ook ruim de tijd voor het herstel!!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *