De voorbereiding voor een ultra

Al maandenlang staat die ene dag in je agenda omcirkeld. De wedstrijd, de ultra waar je maandenlang naartoe traint. En dan is het bijna zover. Je staat bijna aan de start en de zenuwen beginnen op te spelen. De voorbereiding voor een ultra……

Kennis over de wedstrijd.

  • Afstand.
  • Hoogteprofiel.
  • Route.
  • Verzorgingsposten.
  • Merk sportvoeding op de vp’s.
  • Starttijd.
  • Maximale tijd.
  • Cut-off’s.
  • Mogelijkheid voor dropbags.
  • Terrein.
  • Weersvoorspelling.
  • Aantal deelnemers.

Kennis van de wedstrijd is enorm belangrijk in de voorbereiding. De trainingen kan je hierop aanpassen.

gps horloge met route
Klik op de afbeelding voor de productpagina

Tijdens trainingen wil je zoveel mogelijk de wedstrijd simuleren. Zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden creëren. Natuurlijk is er tijdens de lange duurlopen geen verzorgingspost en staat er geen dropbag voor je klaar. Maar bijvoorbeeld de ondergrond, hoogte, starttijd kan je wel trainen. Hoe meer je de wedstrijd vooraf kan simuleren, hoe minder je tijdens de wedstrijd voor verrassingen komt te staan. Lees ook eens de 5 valkuilen tijdens een ultra!

Een week voor de wedstrijd.

Na een gedegen voorbereiding ben je dan klaar met trainen voor jouw uitdaging! Je bent lekker aan het taperen nu.

Dan heb je mooi de tijd om de spullen in orde te maken. Ook kan je nu de weersvoorspelling zien en daarop de keuze aanpassen. Uiteraard ga je bij het pakken ook uit van andere weersomstandigheden!

  • Id en wat geld.
  • Kleding bij de start.
  • Kleding dat je extra meeneemt.
  • Kleding voor de dropbag.
  • Keuze schoenen (eventueel reserveschoenen voor in de dropbag) .
  • Muts, pet, Buff, zonnebril. Afhankelijk van de weersverwachting en het seizoen.
  • Gpx bestand in horloge laden en testen of deze werkt.
  • Horloge en telefoon beiden geheel opgeladen (op de dag van de start).
  • Noodnummer organisatie in telefoon zetten.
  • Voeding klaarzetten.
  • Zonnebrand.
  • Hoofdlampje.
  • Al bovenstaande nogmaals checken!

Wanneer je alles klaar hebt liggen weet je ook of je nog iets mist. Deze week heb je nog tijd om de missende spullen te verzamelen/ aan te schaffen. De dag voor de wedstrijd ben je daar meestal te laat mee en dat geeft een hoop onrust, plus dat je je materiaal simpelweg niet in orde hebt op het moment dat dit wel zou moeten.

Privé en werk.

Huhhh, privé en werk?

Ja, een ultra gaat om meer dan een fysieke uitdaging. De uitdaging is ook mentaal. En mentaal moet je dan ook zeker fit aan de start staan. Dus zorg dat de privé- en werksituatie rustig zijn. Klinkt misschien gek, maar geeft enorm veel rust!!

De voorbereiding voor een ultra.

Kijk er niet tegenop.

Met dergelijke uitdagingen zijn mensen snel geneigd te gaan twijfelen en daardoor zien ze op tegen die wedstrijd. Probeer een positieve mindset te hebben en te behouden. Denk terug aan de goede voorbereiding en weet dat je alles hebt gedaan om goed voorbereid aan de start te staan. Je kan het!!

Maak je vooral niet druk om dingen die onderweg mis kunnen gaan. Met vooraf druk maken voorkom je niets. Neem tijdens de wedstrijd dingen zoals ze komen. Een dergelijke wedstrijd loopt nooit als gepland, het gaat erom hoe je met een afwijkende factor omgaat. Sta je met een positieve mindset in de wedstrijd dan is een dergelijk factor een klein bobbeltje die je gewoon neemt.

Geniet van die ultra.

Geniet van die ultra. En dat begint al vooraf. Geniet van de voorbereiding en geniet van het moment dat je onder die startboog staat. Het is een cadeautje dat je een dergelijke kan en mag lopen.

Geniet helemaal tijdens de wedstrijd. Kijk om je heen, maak een praatje met andere lopers, luister naar de geluiden van de natuur. Je gaat uren lopen en door te genieten van de omgeving vergeet je de tijd gaan die kilometers ongemerkt voorbij.

Veel succes en geniet!!!!!!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *