Geniet

Ultralopen is tof! Het is fysiek en mentaal uitdagend. Afstanden die maar voor weinig mensen zijn weggelegd. Uren achter elkaar lopen. Eén voet voor de andere. De dag verandert in de nacht en jij loopt door, terwijl anderen lekker onder de wol kruipen. Ultralopen is tof, heel tof.

Trainen

Het lopen van een ultra gaat niet vanzelf, daar moet serieus voor getraind worden. Niet twee keer in de week een blokje om, maar serieuze gevarieerde trainingen. Alles om die ultra goed te volbrengen. Dit vraagt natuurlijk ook offers: Gezond eten, op tijd naar bed, een glas wijn minder op de avond. De vele trainingen moeten worden ingepast in het dagelijks leven. Het is mogelijk, immers zijn er meerdere ultralopers die succesvol een 100km uitlopen en daarnaast een baan en gezin hebben. Maar nogmaals, het gaat niet vanzelf.

Valkuil

Er is wel een valkuil met betrekking tot het trainen voor een ultra; het trainen gaat je tegenstaan. Natuurlijk hebben we allemaal wel een dag dat we geen zin hebben en het grote smoezenboek erbij pakken om een geschikte smoes uit te zoeken. Dat hoor er nou eenmaal bij en met een gerichte schop onder de kont is alles weer in orde.

Maar de valkuil betreft het gevoel te moeten, te moeten trainen. Moeten lopen omdat je anders faalt. De druk neemt toe en de druk maakt dat het trainen nog onaantrekkelijker wordt. Een lusteloos gevoel, het gevoel dat je het niet meer trekt, maar dan ook echt niet meer. In dit geval ga je net een stapje te ver en dat moet je voorkomen!

Geniet en stap niet in die valkuil

Geniet van het hardlopen

Geniet van het lopen. Dat is simpelweg de oplossing!! Geniet van het feit dat je überhaupt kan hardlopen en dan schijnbaar ook nog eens serieuze afstanden.

Vergeet echter nooit dat je een ultra vrijwillig doet. Er is niets of niemand die jou dwingt een ultra afstand te lopen. Helemaal niemand. Jij bent die uitdaging met jezelf aangegaan om wat voor reden dan ook. Een mooie uitdaging, een hele mooie uitdaging, maar het mag niet ten koste gaan van alles.

Geniet tijdens je trainingen. Ook als de trainingen niet je favoriet zijn. Geniet van de natuur om je heen, geniet van je nieuwe pr op een 100m intervaltrainingen. Maar geniet ook als de training voor geen meter ging. Je bent een mens, en je hebt goede en slechte dagen. Geniet van het feit dat je bent gaan trainen, hoe k*t die training ook ging.

Geniet je van geen enkele training meer en hangt die aankomende ultra als een molensteen om je nek? Stop er dan mee. Stop met het trainen voor die ultra. Schijnbaar is de tijd nog niet rijp om een ultra te lopen. Doe een stapje terug. Blijf wel hardlopen, maar even zonder schema en pas de omvang naar beneden aan. Loop een 2 uur per week in plaats van 10. Natuurlijk zal je deels de afgelopen trainingen hierdoor teniet doen, maar als jij zo het plezier in het lopen terugkrijgt en weer uitkijkt naar de volgende trainingen heb je een enorme winst behaald!

Geniet

Geniet van het hardlopen an sich. Geniet van elke loop die je kan doen. En geniet van die ultra als je er klaar voor bent. Is dat nu niet, dan misschien over een jaar. Je bent een atleet als je weet waar je grenzen liggen en niet als je ten koste van alles toch doorgaat en plezier in het hardlopen verliest. Daar is ultralopen niet voor bedoeld. Ultralopen is een fysieke en mentale uitdaging dat offers vraagt. Offers die je op dat moment moet kunnen en willen doen.

Maar geniet, geniet van elke keer dat je mag hardlopen!!

Suunto 9
€354,99
25 uur met GPS
Navigatie kruimelspoor
Garmin Fenix 6
€599,99
36 uur met GPS
Navigatie kaart
Polar Vantage V
€499,99
40 uur met GPS
Navigatie kruimelspoor

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *