Ik heb geen zin

Ik heb geen zin. Wekelijks werk je netjes je schema af. Alles om goed voorbereid aan de start van je volgende ultra te staan. Maar er komt een moment dat je denkt: “Ik heb geen zin.”

Waarom?

Er zijn enkele redenen waarom je geen zin kan hebben die de training:

  • Opzien tegen de training.
  • Slecht weer.
  • Te vroeg/te laat.
  • Ziek/niet lekker.
  • Moe.
  • Te druk.

Een geruststelling, je bent niet de enige die af en toe geen zin heeft in een training. Dit is normaal en menselijk. Belangrijker is waarom je geen zin hebt! Waarom wil je juist die training overslaan?

Als je weet waarom een een training wilt overslaan, kan je ook wat aan die oorzaak doen. Zodat je de volgende keer in die situatie wel wilt trainingen.

Opzien tegen de training

We hebben allemaal voorkeuren voor bepaalde trainingen. Waar de een kan genieten van de lange duurlopen, kan de ander juist blij worden van een intervaltraining. Daarbij hebben we ook een voorkeur voor een bepaalde intensiteit en duur.

Bekijk een training in het schema niet als een op zichzelf staand iets. Een training is onderdeel van een groter geheel (het schema) en het geheel brengt je naar het succesvol uitlopen van die ultra. Zonder die training zal de rest van je trainingen ook minder gaan en de uiteindelijke wedstrijd ook. Dus ook al zie je er tegenop, hou het doel voor ogen en denk aan het gevoel als je klaar bent met die ‘draak’ van een training.

Slecht weer

Slecht weer bestaat niet, slecht voorbereid op pad gaan wel. Tegen slecht weer kan je je kleden. Kou, regen, wind kunnen met de juiste kleding geen excuus zijn om een training over te slaan. Natuurlijk is hardlopen in een stralend zonnetje, wanneer het niet te warm is, heerlijk. Maar de omstandigheden tijdens een wedstrijd kunnen ook wel eens tegenvallen. Dus tijdens de training, train je ook nog eens het omgaan wel mindere weersomstandigheden! Twee trainingen in één!!

Wanneer het gevaarlijk wordt buiten dan moet je de trainingen natuurlijk overslaan, uitstellen, of een alternatieve training doen. Maar in dit geval is ‘Ik heb geen zin’ niet van toepassing en praat je over overmacht.

Onweer, storm en ijzel zijn zeker goede redenen om op dat moment de training niet te doen. Veel te gevaarlijk. Hardlopen doe je voor de gezondheid en niet om gevaar te lopen.

Sneeuw kan in bepaalde gevallen ook gevaarlijk zijn, maar dan kan je natuurlijk uitwijken naar het bos voor een heerlijk trailrun!

Te vroeg/te laat

We hebben allemaal een voorkeur voor het tijdstip waarop we graag lopen. Sommigen vinden het heerlijk om vroeg uit de veren te gaan voor de training en andere trainen het liefst ’s avonds. Het tijdstip waarop je traint is natuurlijk grotendeels afhankelijk van je dagelijkse bezigheden. Het gezin en werk gaan nou eenmaal voor, daarnaast moet je de trainingen inpassen. En zo kan het zijn dat je op een tijdstip moet trainen waar je voorkeur niet naar uitgaat. Heb je geen zin, geef jezelf dan een schouderklopje: je stelt je gezin en werk op 1 en 2. Zo hoort het ook en jij doet het! En is de training te vroeg?? Ga dan een uurtje eerder naar bed.

Ik heb geen zin maar ga toch hardlopen in de regen

Ziek/niet lekker

Ziek is ziek en dan moet je lekker thuisblijven en je vooral niet druk maken over de training. Een training afwerken terwijl je ziek bent is geen goede training en staat alleen maar je herstel in de weg, Je lichaam heeft rust nodig zodat het zich kan richten om het bestrijden van de (bijv) griep.

Op veel fora lees je over lopers die vragen of ze kunnen trainen als ze zwaar verkouden zijn. Een gouden regel is wanneer de symptomen boven de hals zitten dan kan het, daaronder niet. Wij zijn geen dokter en pretenderen dat ook niet te zijn. Maar wij zijn wel overtuigd dat je niet moet lopen als je niet lekker bent. Ook niet als je alleen maar een gigantische loopneus hebt. De kwaliteit van de training lijdt daaronder en aangezien je weerstand al laag is, is de kans groter dat je nog zieker wordt. Dus lekker skippen die training en met een kop thee onder een dekentje op de bank. Dat klinkt toch niet verkeerd?!

Moe

Vermoeidheid is een teken dat je rust nodig hebt. Zowel fysiek als mentaal heeft je lichaam rustig nodig en je lichaam geeft dit aan door je moe te laten voelen. Vermoeidheid moet je niet verwaarlozen, het kan tenslotte leiden tot een verminderde weerstand, waardoor je ziek kan worden. Dus ben je ECHT moet, pak dan je rust en doe de training op een ander tijdstip.

Moe moet je niet verwarren met luiheid. Nadat je hebt uitgeslapen op zondagochtend en je weinig zin hebt om te lopen omdat je moe bent, ben je eigenlijk gewoon lui. Geen excuus om de training over te slaan. In dit geval zal je je na het trainen ineens een stuk fitter voeler. Je hebt de luiheid van je afgeschud door het trainen. Luiheid = lopen 😉

Te druk

Werken, het gezin, sociale verplichtingen. We hebben wekelijks een behoorlijk drukke agenda. Door al deze verplichtingen kan het zijn dat je het te druk hebt om te trainen, of tenminste je denkt dat je het te druk hebt om te trainen. Natuurlijk zijn er momenten dat je het echt te druk hebt, dat is duidelijk. Maar het kan ook zijn dat je denkt dat je het te druk hebt, terwijl je eigenlijk nog wel wat gaatjes hebt om te trainen. Over wanneer je kan trainen hebben we ook een artikel geschreven: Wanneer trainen voor een ultra.

Ik heb geen zin, maar ga wel

Er zijn dus verschillende redenen waarom je geen zin kan hebben. Sommige redenen zijn duidelijk, maar er zijn ook redenen die als je het goed beschouwd in het grote smoezenboek thuishoren.

Welke smoes je ook voor jezelf hebt verzonnen, vergeet nooit waar je het voor doet.
Jouw ultieme doel, het succesvol uitlopen van je volgende ultra. Daarnaast is het voldane gevoel wanneer je een training hebt volbracht vele malen lekkerder dan het schuldgevoel. Schuldgevoel als je niet gaat trainen, maar toch had gekund.

Dus smoezenboek dicht, en trainen maar!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *