Is ultralopen wel gezond?

Wanneer je tijdens een verjaardag vol enthousiasme begint te vertellen over jouw meest recente ultra avontuur krijg je onvermijdelijk de vraag: ‘Is dat wel gezond?’

Een terechte vraag.

Hoewel die vraag vaak meer uit verbazing wordt gesteld en niet uit serieuze interesse kan het geen kwaad om hier eens dieper op in te gaan.

Is ultralopen wel gezond?

Het is bekend dat bewegen gezond is. De overheid adviseert een half uur per dag bewegen. Alhoewel…. In dit artikel van enkele dagen geleden blijkt een half uur per dag niet voldoende te zijn.

Zeer algemeen genomen is meerdere malen in de week sporten en daarnaast voldoende bewegen gezond. Gezond voor lichaam en geest. Maar een tenniswedstrijd op de zondagmiddag is niet te vergelijken met een ultraloop van 100km.

Net als bij elke sport moet je trainen. Trainen om beter te worden in die sport. Qua techniek, maar ook om het lichaam te laten wennen aan de soort inspanning. Dat is het mooie van ons lichaam, het kan zich aanpassen. Door trainen worden (afhankelijk van de sport) bepaalde spieren en pezen sterker, waardoor je beter in staat bent die sport uit te voeren, zonder dat dit voor overbelasting zorgt. Ook het hart wordt getraind, dit is immers ook een spier. Het hart kan door trainen krachtiger zijn werk doen, waardoor je icm getrainde longen meer zuurstof rond kan pompen.

Alles waar ‘te’ voor staat is niet goed.

Maar het houdt natuurlijk een keer op. Anders lopen we allemaal een marathon in 02:00 uur.

Een ultraloop is extreem, het is ‘te’. En als het ‘te’ is, dan is het niet goed meer. Maar in hoeverre?

In Canada is er een onderzoek geweest naar marathonlopers. In dit onderzoek werden lopers direct na een marathon onderzocht. Wat bleek: het hart had schade opgelopen. Schade vergelijkbaar met die na een hartaanval. Het hart bleek onder andere minder efficiënt te werken, dus onder de normale capaciteit. Geen leuk bericht. Maar…. De onderzoekers hebben na 3 maanden deze mensen nogmaals onderzocht. En hieruit bleek dat de toegebrachte schade herstelde. Het was dus non-permanent schade. Minder getrainde atleten hadden overigens meer schade dan goed getrainde atleten.

Hart ultraloper

Het is dus duidelijk dat het lichaam (in dit geval het hart) tijd nodig heeft om geheel te herstellen van een marathon. Het onderzoek toont niet hoe het hart zich houdt als een atleet meerdere marathons achter elkaar loopt. Maar met mogelijk duidelijk zij dat nogmaals een marathon lopen met een hart dat niet geheel hersteld is alleen maar zorgt voor meer schade. Immers functioneert het hart al niet optimaal.

Goed herstellen dus!

Ultra vs Marathon.

Het onderzoek richtte zich op de Marathon afstand. Wanneer je langere afstanden loopt, of een marathon als trail, zal er vermoedelijk nog meer schade aan het hart zijn. We schrijven bewust vermoedelijk, want het onderozke rept hier niet over. Maar met gezond verstand zou dit wel logisch zijn.

Dit betekent dus dat het hart een goede opdonder krijgt tijdens een ultra. En als atleet moet je dan ook zorgen dat je na die ultra goed voor het lichaam zorgt. En dat doe je door goed te herstellen. Daar geruime tijd voor te nemen. Natuurlijk doe je dat al vanwege de spieren en pezen die moeten herstellen, maar nu weet je ook dat het hart een goed herstel nodig heeft!!

Hoe moet ik herstellen?

Herstellen van een ultra kost tijd, veel tijd. Het duurt enkele maanden eer het lichaam compleet is hersteld. In het onderzoek zijn de atleten na 3 maanden weer onderzocht en was het hart nog niet geheel hersteld. Loop je een 100km, dan zou de hersteltijd zo maar een een ruim half jaar kunnen zijn. Herstellen doe je door actief bezig te zijn. Blijven bewegen. Maar dan op lage intensiteit en korte duur. Een lekkere wandeling is ook al prima herstellen. En ja, natuurlijk ook lekker hardlopen. Maar met mate. Geef je lichaam de tijd om te herstellen, om sterker te worden, om die volgende ultra nog beter af te leggen.

Dus maar 2 ultra’s per jaar?

Als je de resultaten van het onderzoek als leidraad houdt, dan zijn 2 ultra’s per jaar het maximum. Maar het onderzoek geeft niet aan wat meerdere marathons achter elkaar met het hart doen. Zoals eerder al beschreven.

Feit is dat het gehele lichaam tijd nodig heeft om te herstellen. Alleen het hart heeft al maanden nodig. Toch lopen veel ultralopers meerdere ultra’s per jaar. 4/5 per jaar is geen uitzondering. Zijn zij dan gevaarlijk bezig?

Wij menen dat daar specifiek onderzoek voor nodig is om daar een goed antwoord op te geven. Immers zijn de meeste ultralopers zeer goed getraind, misschien wel beter dan de marathonlopers uit het onderzoek?! Het lichaam is door training al gewend aan langer fysiek bezig zijn.

Een eenduidig antwoord op deze vraag of je maximaal 2 ultra’s per jaar mag lopen is dus niet te geven.

Maar gezond verstand hebben we allemaal. Neem ruime tijd om goed te herstellen van die laatste ultra en bepaal je volgende. Voel je dat die te snel komt, sla het dan over. En er zijn heel veel voorbeelden van ultralopers die al jaren meerdere ultra’s per jaar lopen, zonder enige moeite.

Alleen maar Netflix kijken is altijd ongezonder, zeker met een zak chips.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *