Chia Charge vegan reep

Voeding is voor een ultraloper erg belangrijk. In de periode van trainingen kan verschillende voeding worden getest, maar tijdens een wedstrijd moet qua voeding alles in orde zijn. Je wilt je immer niet druk maken om een onrustige maag, of erger.

Tijdens een ultra vraag je veel van je lichaam. Hoe goed je ook getraind bent, uren op de benen zorgt voor een uitputtingsslag. Goede voeding is dus zeer belangrijk voor een goed verloop van een ultra.

Chia Charge

Gelletjes worden erg vaak gebruikt om de energie weer aan te vullen. Er zijn enorm veel merken/soorten gelletjes op de markt. En met een beetje uitproberen is de kans groot dat je een gel vindt die je goed kan verdragen tijdens het lopen.

Virtueel liepen wij Chia Charge tegen het lijf. Een bedrijf dat sportvoeding maakt uit pure producten. Zoals zij zelf zeggen: “Alleen maar eerlijke ingrediënten uit je keukenkastje.”

chiacharge.nl

Gezien de naam is chiazaad een belangrijk bestandsdeel in de repen en pindakazen van Chia Charge. Chiazaad staat bekend als superfood en het is dan ook niet verwonderlijk dat zij deze zaden gebruiken in hun producten.

Het klinkt allemaal goed op het beeldscherm en we waren dan ook erg benieuwd naar de producten. Daarom bestelden wij een Vegan Chia Charge proefpakket. Eerlijke ingrediënten uit je keukenkastje en dan ook nog eens zonder dierlijke toevoegingen.

Chia Charge Cacao Karma (vegan)

chiacharge.nl

Tijdens een lange duurloop namen wij een reep mee voor onderweg. De Chia Charge Cacao Karma om precies te zijn. Een reep van 35 gram en de volgende voedingswaarden:

  • Energie: 146 kcal
  • Vet: 8,3 gram (waarvan 1,6 gram verzadigd)
  • Koolhydraten: 13,7 gram
  • Vezels: 2,5 gram
  • Eiwit: 4,7 gram
  • Zout: 0 gram

Nu zijn we ons er volkomen van bewust dat voeding iets heel persoonlijks is. De smaak en bijvoorbeeld de textuur kunnen door 2 personen geheel verschillend worden ervaren. Maar toch willen we onze bevinden delen.

Onze ervaring

De Chia Charge Cacao Karma werd de vervanging voor een gelletje tijdens een halve marathon (als training). Niets beter als een product testen waarvoor het bedoelt is. Dus niet achter het bureau, maar lekker onderweg tijdens het lopen!

En zo’n reep eet lekker weg tijdens het lopen. De reep is niet te droog, maar ook zeker geen kleffe bende. De smaak is ook heerlijk, maar mogelijk heb jij de voorkeur voor een andere smaak. Qua portie grootte bevalt het goed. Het ligt niet zwaar op de maag en door het kauwen hebben wij ook daadwerkelijk het gevoel dat we wat gegeten hebben. Deze repen gaan zeker vaker mee en ook tijdens wedstrijden.

Met een dergelijke training is het lastig te bepalen of het wat toevoegt aan het energieniveau. Dus daar kunnen we in alle eerlijkheid nog niets over zeggen, echte spreken de voedingswaarden voor zich.

Pluspunten:

  • Natuurlijke ingrediënten.
  • Prima formaat om in één keer op te eten.
  • Niet te droog, waardoor het tijdens het lopen goed te eten is.
  • De smaak is heerlijk.
  • Niet weg hoeven wegspoelen met water na het eten.
  • Goed te verdragen.

Minpunten:

  • Tijdens snelle wedstrijden is een gelletje een betere optie, omdat je dan niet hoeft te kauwen.
  • Chia zaadjes tussen de tanden en rondzwervend in je mond.

Conclusie

Wij zijn fan en zullen de komende tijd vaker een Chia Charge reep meenemen tijdens de trainingen en ook tijdens wedstrijden. In dit geval kozen wij voor een vegan reep, maar ook de ‘gewone’ repen bevatten enkele natuurlijke ingrediënten. En voeding zonder kunstmatige toevoegingen, daar kunnen wij ons wel in vinden!

Op Chiacharge.nl kan je alle producten bekijken en bestellen.

chiacharge.nl
Chia Charge Salted Caramel cripsy bar: lekker voor na de training, of op de verzorgingspost tijdens een (ultra)trail.

Wij hebben geen belangen in Chia Charge en hebben dit artikel dan ook volledig objectief geschreven.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *