Oliebollen

De oliebollenkramen staan alweer enkele weken op hun vaste lokaties. En zie je ze niet staan, dan ruik je ze wel. De heerlijke geur van versgebakken oliebollen zorgt dat je meteen trek krijgt.

Zijn oliebollen gezond?

Het beslag van de oliebol is niet zo ongezond. Het beslag omvat: bloem, melk, gist en een klein beetje suiker. Niet iets om je nou enorm druk om te maken.

Waar de schoen wringt is het bakken van de oliebollen. Zodra de beslagbollen worden gefrituurd zuigen ze zich vol met vet. Een gemiddelde oliebol zit zo op 161 calorieën. Dat is toch weer 1,5 km hardlopen.

Maar één is geen en vaak nemen we tijdens de feestdagen meerdere oliebollen, soms afgewisseld met een overheerlijke beignet. Dan gaan de calorieën toch behoorlijk opstapelen en dat loop je er niet met één training af.

oliebol

Voedingswaarde oliebol

  • Energie: 161 kcal
  • Vet: 6.2 gram (waarvan 1 gram verzadigd)
  • Koolhydraten: 20,8 gram (waarvan 1,8 gram suikers)
  • Vezels: 1,2 gram
  • Eiwit: 4,9 gram
  • Zout: 0,58 gram

Bron: voedingscentrum

Geen oliebollen eten?

Ultralopen is leuk, gezond leven is leuk, gezond eten is leuk, maar af en toe mag je ook wel even zondigen. Dus natuurlijk neem je die lekkere oliebol, of twee. Besef echter wel wat je eet. De dag voor een wedstrijd een stapel oliebollen verorberen, dat raden we toch echt af.

Ook is het nogal een verschil of je de hele maand december oliebollen eet of alleen tijdens oud en nieuw. In het eerste geval is er niet meer tegenaan te trainen en zal je januari inrollen met een paar kilo extra.

Verstandig is om met jezelf af te spreken hoeveel je maximaal eet. En verdeel dat aantal over de gehele avond (of periode).

Eet smakelijk!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *