Vegetarisch hardlopen

Steeds meer mensen en dus ook ultralopers, kiezen ervoor om vegetarisch door het leven te gaan. Zij kiezen ervoor om producten van gedode dieren te eten; vlees, vis, gelatine, kaas, etc. Daarnaast zijn er ook mensen die veganistisch door het leven gaan en ook geen dierlijke producten gebruiken, zoals bijvoorbeeld honing en leer.

Over de beweegredenen om al dan niet vegetariër/veganist gaan we het hier niet hebben. Wat ons betreft is iedereen vrij in zijn/haar eigen keuze en daar gaan we geen oordeel over hebben. Wat wij wel interessant vinden is de voedingstoffen die een ultraloper nodig heeft en of deze voedingsstoffen ook uit een vegetarisch dieet gehaald kunnen worden?!

vegetarisch hardlopen

Voedingsstoffen voor ultralopers

Als ultraloper heb je natuurlijk baat bij gezonde voeding. Een gevarieerd voedingspatroon zorgt ervoor dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt die goed zijn voor de sportieve prestaties die je levert en voor het herstel. Vlees is een product waarin veel van deze noodzakelijk voedingsstoffen zitten die je absoluut nodig hebt.

  • Eiwitten
  • IJzer
  • Vitamine B1
  • Vitamine B12
  • Zink
  • Calcium

Vleesvervangers

Om deze voedingsstoffen toch in voldoende mate binnen te krijgen zal er een alternatief gezocht moeten worden voor vlees. En gelukkig is dat gemakkelijker dan je denkt. Maar het is wel belangrijk te beseffen dat vegetarisch meer is als alleen het vlees schrappen van het menu. Wanneer je dit doet is de kans aanwezig dat je bepaalde voedingsstoffen gaat missen. En zeker wanneer je enorme sportieve prestaties levert, zoals het lopen van een ultra, zal je bewust met je voeding om moeten gaan.

Wat zijn nu goede alternatieven om een eventueel tekort van bovenstaande voedingsstoffen te voorkomen:

Eiwitten

  • Granen
  • Noten/zaden
  • Peulvruchten
  • Soja

Ijzer

  • Peulvruchten
  • Tofu
  • Cacao
  • Noten/zaden
  • Kokos

Vitamine B1

  • Peulvruchten
  • Bonen
  • Granen
  • Aardappelen
  • Groenten

Vitamine B12

Vitamine B12 is een apart verhaal. Mensen zijn alleen in staat B12 op te nemen uit dierlijke producten. Hiervoor is er dus een alternatief nodig. Dit kan in de vorm van supplementen. Hierdoor krijg je de dagelijkse aanbevolen dosis binnen en hoef je je niet druk te maken om tekorten. (Er zijn enkele berichten over plantaardige producten waar B12 in zit die wel wel zouden kunnen opnemen. Echter hebben wij hierover nog geen wetenschappelijk onderzoek gevonden die dit staaft).

Zink

  • Groenten
  • Bonen
  • Peulvruchten
  • Noten/zaden

Calcium

  • Groenten
  • Noten/zaden
  • Peulvruchten
  • Soja

Genoeg vervangers voor vlees

Zoals je hierboven ziet hoeven tekorten geen probleem te zijn. Deze lijst is niet compleet, en ook niet gedetailleerd, maar geeft wel aan dat er alternatieven zijn voor vlees als je daar beheofte aan hebt. Er zijn voldoende, makkelijk verkrijgbare, plantaardige producten waar deze voedingsstoffen inzitten. Op alle etiketten staat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en anders kan je snel via het internet achterhalen hoeveel je binnen zal krijgen bij een product. Voor de vitamine B12 dient dus wel de aanbeveling om supplementen te nemen, om een tekort te voorkomen.

Sportvoeding

Ook de fabrikanten van sportvoeding houden steeds meer rekening met vegetarische/veganistische hardlopers. Er komen steeds meer producten op de markt die voor deze groep lopers geschikt zijn. Duursport.nl heeft hiervoor een mooi overzicht

Ook ChiaCharge heeft een lijn met vegan producten. Dus ook qua sportvoeding is er keuze genoeg!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *